dilluns, 30 d’abril de 2012

#novullpagar

La veritat sobre les concessions de les autopistes, l’autèntica veritat, penso que és complicada de trobar o seguir. Bàsicament, perquè uns diuen que és una cosa, d’altres una altra... De fet, la informació que he sabut trobar desemboca directament a CiU. És a dir, les concessions les dóna la Generalitat. El que rep els guanys dels peatges, és Abertis qui, LaCaixa, sembla ser que disposa d’un 30% d’accions. I qui deu molts diners a LaCaixa? Doncs CiU i molts altres partits. Desconec si tot això és així. 

A la meva manera de veure-ho però, i vagis per on vagis, tot acaba essent un afer polític. He sentit avui al portaveu Homs dient que el que s’havia de fer és treballar per canviar les lleis i no pas incomplir-les. Celebro que ho digui però, fóra bo que ho tingués en compte per a totes les coses. Una d’elles, el CAT a la matrícula que ell tant va defensar i també és il·legal portar-lo. 

Us explicaré de manera molt senzilla per tal que entengueu perquè no estic a favor del #novullpagar. En primer lloc, és una rabieta, en segon, és un mal model de país i tercer, està mal focalitzat. 

Imagineu que aneu a un establiment i, en passar per caixa, dieu. “perdoni, no vull pagar. La seva empresa privada que un dia el seu corresponent cap i/o empresari va liderar, que dóna feina a tanta gent i destina part dels beneficis en altres sucursals d’Espanya, ja ha recuperat la inversió inicial i crec que jo no tinc perquè pagar”. Com a mínim, és ridícul. 

On és el límit? En quin moment una persona pot dir pago o no pago per uns béns o serveis? Us imagineu si el proper final de mes no cobreu la nòmina que us hauríeu guanyat venent els vostres serveis amb l’excusa de “com que ja has recuperat la inversió inicial que vas fer per treballar amb nosaltres...”. Sembla ridícul, no? 

I on volen anar a parar? Jo tinc clar que vull pagar pels béns i serveis que rebo i, com és normal, vull cobrar pels serveis que pugui oferir. És el sistema. El terrible sistema! El capitalisme. I si ningú està disposat a pagar per res, qui estarà disposat a vendre béns i serveis? És el mateix argument que utilitzen els ocupes. Tot és de tothom... Noooo! Van ben equivocats. 

Que es podria fer d’alguna altra manera? Possiblement, però no crec que tingui culpa una empresa a qui se li va donar una concessió i l’explota. Bàsicament perquè és el seu negoci. Ah! que no volen pagar? Molt bé, doncs que vagin a donar volta. Ah! Que ja estan amortitzades? I que no ho està Microsoft o Apple d’amortitzat i continuen venent productes? I continuen essent comprats! Quina altra excusa? Ah! Que serveixen per pagar les de fora de Catalunya? I qui és qui per privar que una empresa gasti els seus diners allí on vulgui? I que consti que tampoc m’agrada però, tristament és així. I ho és de manera ben legítima. 

Ens hem begut l’enteniment. Començant pels polítics que després de desenes d’anys de tolerar-ho, ara, veient que en poden treure suc, se n’hi han apuntat. Patètic. Com patètic el fet de no pagar per un servei. Què volen? Tornar al comunisme? Jo no... I és més, qui veuria bé que es paguessin els peatges amb diner públic? Per què un que no passa mai per una autopista l’hauria de mantenir? Realment és el model de país que volem? El de no pagar les coses i apropiar-se de béns privats? 

Finalment, una nota positiva que comparteixo amb el portaveu del Govern. El que cal és canviar la llei. Cert. Tota aquesta gent que focalitza la seva ràbia i desencís sobre els peatges l’hauria de focalitzar sobre el govern de torn, perquè és qui dóna les concessions. I és tant senzill com canviar la llei. Se’n fa una que ho canviï i llestos. Però mentre el govern de torn no la canviï, l’empresa privada podrà continuant guanyant diners ben legítimament. I si el que diuen és cert, no crec que la cosa canviï perquè el que realment faria falta, seria una bona llei de finançament de partits.

2 comentaris:

  1. T'oblides que les autopistes són de propietat pública i no d'Abertis o qualsevol altra empresa i per tant la comparança que fas amb altres empreses està fora de lloc. Lapropitetat pública vol dir que som nosaltres en definitiva els propietaris però que durant un temps les vam donar a explotar a alguna empresa privada perquè amortizés el capital invertit en la construcció. Ara bé, un cop amortitzat cal recuperar la plena propietat i amb els nostres impostos fer el manteniment.

    ResponElimina
  2. Gràcies Tosimany.
    T'agraeixo el comentari i si és així, el que ha de canviar les coses és el govern de torn. Si el teu negoci, legalment perquè la llei t'empara i et protegeix, es pogués beneficiar d'x, no ho faries?

    Ja he comentat que només he sabut trobar aquesta informació. Falta transparència en tot aquest afer. De totes maneres, el problema no crec que sigui un peatge o Abertis, sinó el finançament de partits.

    Salut i gràcies de nou

    ResponElimina